مدل کسب و کار منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می کند.
در مدل کسب و کار مدیران اقدام به تهیه ی مدل یا تابلویی می کنند که به آن بوم کسب و کار اطلاق می گردد.
هدف از ارائه تابلوی طراحی مدل:
ایجاد زبان مشترک برای توصیف، مصورسازی، ارزیابی و تغییر مدلهای کسب و کار
همین طور که در جدل بالا مشاهده می کنید دانشمندان متعددی به کامل ترن و بهترین مدل، مدل کسب و کار آستروالدر می باشد
قبل از هر چیز به سوالات زیر به دقت پاسخ دهید
آیا شما دارای روحیه کارآفرینی هستید؟
آیا دائم در اندیشه ارزش آفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید یا بهبود و تحول سازمان خود هستید؟
آیا شما در حال تلاش برای یافتن راه های جدید به منظور کنار گذاشتن روش های قدیمی و منسوخ در مسیر پیشبرد کسب و کار خود هستید؟
از دیگاه آستروالدر قبل از شروع و خلق مدل کسب و کار باید به سوالات زیر پاسخ داد:
- مشتریان محصول و یا خدمات تولیدی موسسه، چه کسانی هستند و چه ویژگی ها، نیازها و علائقی دارند.
- موسسه برای مشتریان مزبور چه ارزشی خلق و ارائه می کند که موجب جذب آنها می شود.
- از چه کانال یا کانال هایی مشتریان از ویژگی ها و ارزش های محصول و خدمات موسسه آگاه می شوند، دسترسی و خرید محصول و خدمت برای آنها فراهم می شود و بالاخره محصول و خدمت به مشتری تحویل داده و در رفع مشکلات بعد از خرید به او کمک می شود.
- مربوط به چگونگی ایجاد ارتباط با مشتریان است. ارتباط با مشتریان به منظور مطلع کردن مشتری در جریان خرید، راهنمایی او پس از انجام خرید و یا کمک به او در حل مسائل بهره برداری از محصول و خدمت است.
- مربوط به چگونگی کسب درآمد است. وقتی محصول یا خدمت باارزشی به دست مشتریان می رسد و آنها علاقمند به خرید و استفاده از آن هستند، چگونگی قیمت گذاری و روش کسب درآمد از مشتری مهم می شود.
- مربوط به فعالیت های کلیدی جهت ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان است.
آیا لازم است تمام فعالیت های کلیدی توسط موسسه انجام شود یا مناسب است که بخشی از آن برون سپاری شود و توسط افراد یا موسسات دیگر انجام پذیرد.
- مربوط به منابع مهم لازم برای انجام فعالیت های کلیدی است.
- مربوط به ساختار هزینه های مدل است. در یک مدل کسب و کار موفق طبعاً درآمدها از هزینه های بیشتر خواهد بود.