خلق مدل کسب و کار | business model

خلق مدل کسب و کار | business model


مدل کسب و کار منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می کند.

در مدل کسب و کار مدیران اقدام به تهیه ی مدل یا تابلویی می کنند که به آن بوم کسب و کار اطلاق می گردد.

هدف از ارائه تابلوی طراحی مدل:

ایجاد زبان مشترک برای توصیف، مصورسازی، ارزیابی و تغییر مدلهای کسب و کار

خلق مدل کسب و کار
مدل کسب و کار | بوم کسب و کار

 

 

 

 

همین طور که در جدل بالا مشاهده می کنید دانشمندان متعددی به کامل ترن و بهترین مدل، مدل کسب و کار آستروالدر می باشد

 

 

 

 

 

 

قبل از هر چیز به سوالات زیر به دقت پاسخ دهید

  • žآیا شما دارای روحیه کارآفرینی هستید؟

  • žآیا دائم در اندیشه ارزش آفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید یا بهبود و تحول سازمان خود هستید؟

  • žآیا شما در حال تلاش برای یافتن راه های جدید به منظور کنار گذاشتن روش های قدیمی و منسوخ در مسیر پیشبرد کسب و کار خود هستید؟

تابلو|بوم کسب و کار
تابلو|بوم کسب و کار

از دیگاه آستروالدر قبل از شروع و خلق مدل کسب و کار باید به سوالات زیر پاسخ داد:

  1. مشتریان محصول و یا خدمات تولیدی موسسه، چه کسانی هستند و چه ویژگی ها، نیازها و علائقی دارند.
  2. موسسه برای مشتریان مزبور چه ارزشی خلق و ارائه می کند که موجب جذب آنها می شود.
  3. از چه کانال یا کانال هایی مشتریان از ویژگی ها و ارزش های محصول و خدمات موسسه آگاه می شوند، دسترسی و خرید محصول و خدمت برای آنها فراهم می شود و بالاخره محصول و خدمت به مشتری تحویل داده و در رفع مشکلات بعد از خرید به او کمک می شود.
  4. مربوط به چگونگی ایجاد ارتباط با مشتریان است. ارتباط با مشتریان به منظور مطلع کردن مشتری در جریان خرید، راهنمایی او پس از انجام خرید و یا کمک به او در حل مسائل بهره برداری از محصول و خدمت است.
  5. مربوط به چگونگی کسب درآمد است. وقتی محصول یا خدمت باارزشی به دست مشتریان می رسد و آنها علاقمند به خرید و استفاده از آن هستند، چگونگی قیمت گذاری و روش کسب درآمد از مشتری مهم می شود.
  6. مربوط به فعالیت های کلیدی جهت ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان است.
  7. žآیا لازم است تمام فعالیت های کلیدی توسط موسسه انجام شود یا مناسب است که بخشی از آن برون سپاری شود و توسط افراد یا موسسات دیگر انجام پذیرد.

  8. مربوط به منابع مهم لازم برای انجام فعالیت های کلیدی است.
  9. مربوط به ساختار هزینه های مدل است. در یک مدل کسب و کار موفق طبعاً درآمدها از هزینه های بیشتر خواهد بود.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *